ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ

Ιστορία του κτιρίου

Χτίστηκε μεταξύ 1891 και 1894 σε σχέδια του γνωστού αρχιτέκτονα της εποχής Πιέρο Αριγκόνι ως στρατιωτική στάση της γραμμής Θεσσαλονίκης-Κωνσταντινούπολης. Σε αυτήν την στάση αποβιβάστηκαν στρατιώτες κατά την διάρκεια του Ά Παγκόσμιου Πόλεμου και εδώ έγινε ο τελικός έλεγχος των Εβραίων που είχαν ήδη στοιβαχθεί στα βαγόνια για το Άουσβιτς. Μάλιστα όπως με πληροφόρησε ηλικιωμένος σιδηροδρομικός υπάλληλος, που εργάζονταν στην συγκεκριμένη στρατιωτική στάση για χρόνια, 2 από τα βαγόνια εκείνα, τα βαγόνια του θανάτου βρίσκονται ακόμα εκεί, φυσικά σε πολύ κακή κατάσταση. Το κτίριο παρέμεινε σε χρήση μέχρι το 1977 οπότε και εγκαταλείφθηκε για 20 χρόνια. Το 2001 εγκαινιάστηκε το Σιδηροδρομικό Μουσείο Θεσσαλονίκης στο αναπαλαιωμένο πλέον κτίριο. Το μουσείο φιλοξενεί μηχανές, παλαιά βαγόνια αλλά κι ένα βαγόνι από το θρυλικό Orient Express. Στο εσωτερικό του κτιρίου φυλάσσονται έγγραφα, φωτογραφίες, πινακίδες, στολές σιδηροδρομικών αλλά κι ένα έπιπλο-νιπτήρας από τον «βασιλικό συρμό», ένα από τα λίγα αντικείμενα του «βασιλικού τρένου» που διασώθηκαν. Βρίσκεται στην Μοναστηρίου 3, στο Κορδελιό.

Αρχιτεκτονικά στοιχεία

Τυπικό δείγμα στρατιωτικών στάσεων της εποχής, με σταυροειδή κάτοψη, κάθετο άξονα συμμετρίας ως προς τις γραμμές. Δείγμα εκλεκτικισμού με ανατολίτικα στοιχεία και κεντροευρωπαϊκές λεπτομέρειες όπως οι οξυκόρυφες στέγες. Συμμετρικά τοξωτά ανοίγματα, στρογγυλός φεγγίτης στις πλαϊνές όψεις για τον αερισμό της στέγης και ψευδοπαραστάδες. Το κτίριο είναι ελαφρά υπερυψωμένο, εμβαδού 67,40 τετραγωνικών μέτρων, με εκατέρωθεν δύο στεγασμένες εισόδους 8,40 τ.μ. έκαστη. Διαθέτει τέσσερις αίθουσες ανά δύο εκατέρωθεν του άξονα συμμετρίας, οι οποίες συνδέονται με ενδιάμεσο κεντρικό χώρο 24,80 τ.μ. (neaekfrasi.wordpress.com)

Πηγές: Σύλλογος Φίλων Σιδηροδρόμων Θεσσαλονίκης

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s