ΣΤΟΑ ΠΕΛΟΣΩΦ – ΠΑΛΙΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ

Ιστορία του κτιρίου

Χτίστηκε το 1924 σε σχέδια του αρχιτέκτονα Ξενοφώντα Παιονίδη, που έχει αφήσει πλούσια αρχιτεκτονική κληρονομιά στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Ο σχεδιασμός της και η αρχική της χρήση ήταν αυτή της εμπορικής  στοάς. Για κάποια χρόνια χρησιμοποιήθηκε ως στοά, αργότερα όμως φιλοξένησε το ταχυδρομείο. Το 1941 το κτίριο βομβαρδίστηκε και υπέστη ζημιές. Μετά τον πόλεμο επιδιορθώθηκε, στέγασε για κάποιο διάστημα τα Ινδικά στρατεύματα και αργότερα επαναλειτούργησε σαν ταχυδρομείο, μέχρι το 1978 οπότε και υπέστη ζημιές από τον μεγάλο σεισμό. Παρέμεινε άδειο, με εξαίρεση κάποια καταστήματα στο ισόγειο, μέχρι το 2014 οπότε και ενοικιάστηκε από γνωστή πολυεθνική εταιρεία ένδυσης, ανακαινίστηκε και απέκτησε και πάλι ζωή!

Αρχιτεκτονικά στοιχεία

Αποτελείται από ισόγειο και δύο ορόφους. Ως αντιπροσωπευτικό κτίσμα εμπορικής στοάς,χαρακτηρίζεται από περίκεντρη οργάνωση γύρω από αίθριο που στεγάζεται με υαλωτή δίρριχτη στέγη. Περιμετρικά του αίθριου, οργανώνονται οι χώροι γραφείων και καταστημάτων της στοάς. Οι εσωτερικοί εξώστες/διάδρομοι είναι φωτεινοί και με θέα στο εσωτερικό της στοάς.Ένα ακόμη ιδιαίτερο στοιχείο που διατηρείται είναι ο ανεμοφράχτης που προστέθηκε στο τελείωμα της στοάς εισόδου. Το κτίριο λειτουργεί ως ενιαίο σύνολο με το διπλανό του, καθώς συνδέονται και εσωτερικά. Η όψη του είναι πλούσια διακοσμημένη, με μπαρόκ μενταγιόν, άνθη και φυτικά στοιχεία και ανήκει στον όψιμο νεοκλασικισμό. Τα πλαίσια των παραθύρων διαφοροποιούνται ανά όροφο, ακριβώς για να τονίσουν την διαφορά του ορόφου. Ορατός είναι ο διαχωρισμός σε βάση-κορμό-στέψη που παρατηρείται στα περισσότερα νεοκλασικά κτίρια. Ο άξονας της εισόδου υπερτονίζεται με ελαφρά προβολή του. Το μαρμάρινο πορτίκο και ο φεγγίτης του ανωφλιού, εξασφαλίζουν ακόμα μεγαλύτερη προβολή στην κύρια είσοδο. Στο κλειδί πάνω από την πόρτα βλέπουμε ακόμα τα αρχικά του ιδιοκτήτη A P, Avram Pelosov. Εκπληκτική υπήρξε η στέψη του κτιρίου της οποίας όμως μικρό μέρος διασώζεται σήμερα, αφού το πιο περίτεχνο κομμάτι χάθηκε στον σεισμό του 1978. Στο σημείο που δεν κατέρρευσε με τον σεισμό, ήταν ορατή η ημερομηνία κατασκευής του κτιρίου, δυστυχώς όμως δεν έγινε σωστή αποκατάσταση και άλλη μια λεπτομέρεια χάθηκε για πάντα.

Πηγές: ΥΠΠΟ ΥΑ ΥΠΠΟ/ΔΙΛΑΠ/Γ/3038/66860/22-1-1986 – ΦΕΚ 77/Β/28-2-1986 | 1912-2012, Θεσσαλονίκη Η αρχιτεκτονική της εκατονταετίας, Β. Κολώνας |TV100 Ρεπορτάζ Βάσω Λυκουρίνου 150415

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s