ΚΑΡΙΠΕΙΟΝ ΜΕΛΑΘΡΟΝ

Karipeion by Chrisa Fragoudi

Ιστορία του κτιρίου

Η κατασκευή του χρονολογείται στα τέλη του 19ου αι.(1870-1880) και κατά κάποιες πηγές αρχιτέκτονας είναι ο Vitaliano Poselli. Ιδιοκτήτης αναφέρεται ο Abdurrahman Bey, γιος του Suleυman και  οτι αποτέλεσε την κατοικία του επίσημου αντιπροσώπου της Οθωμανικής αυτοκρατορίας στην Μακεδονία. Κατά την απελευθέρωση, το κτίριο πυρπολήθηκε, ωστόσο η φωτιά περιορίστηκε στο ισόγειο και δεν προκάλεσε σοβαρές ζημιές. Το 1928 το ακίνητο αγοράζει ο επιπλοπώλης Σ. Νοτταρίδης αντί 425.000 δρχ. Από τον κληρονόμο του ανωτέρω, το ακίνητο περιέρχεται στην ιδιοκτησία του ιατρού Αλέξανδρου Καρίπη, με ευθύνη και πρωτοβουλία του οποίου, σε συνεργασία με το Ι.Ε.Θ.Π., εκπονήθηκε μελέτη αποκαταστάσεως από το Υπουργείο Πολιτισμού (4η Εφορεία Νεοτέρων Μνημείων). Σήμερα στεγάζει το Ίδρυμα Εθνικού και Θρησκευτικού Προβληματισμού.

Αρχιτεκτονική του κτιρίου

Τριώροφη οικία με αυλή, επτά δωμάτια και δύο χώρους υποδοχής. Ένα από τα αξιολογότερα δείγματα παραδοσιακής αρχιτεκτονικής και το μοναδικό σταυρεπίστεγου τύπου στη Θεσσαλονίκη. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν τα επιμέρους μορφολογικά στοιχεία, όπως οι ψευδοπαραστάδες με τα Κορινθιάζοντα επίκρανα στις γωνίες του κτιρίου και το σαχνισί, τα μεταλλικά περίτεχνα φουρούσια και οι διακοσμητικοί ρόδακες στις όψεις

Στο εσωτερικό του κτιρίου ήταν βεβαιωμένο ότι υπήρχε περίτεχνος διάκοσμος. Ειδικότερα στις τοιχοποιίες αποκαλύφθηκε διάκοσμος σε δύο στρώσεις. Η πρώτη στρώση αποτελείται από γραμμικές ταινίες που ορίζουν την κάθε πλευρά δωματίου, ενώ στις τέσσερις γωνίες του ορθογωνίου που εικονίζεται διαμορφώνεται φυτικό θέμα.

Στην κάτω ζώνη των δωματίων ο διάκοσμος διαφοροποιείται. Γίνεται χρήση διαφορετικών αποχρώσεων του βασικού χρώματος. Η σημασία της α΄στρώσης του τέλους του 19ου αι. είναι ιστορική  παρά αισθητική. Η β΄ζωγραφική στρώση χαρακτηρίζεται από την επιρροή του art nouveau, είναι πιθανό δε να πραγματοποιήθηκε με την αλλαγή της ιδιοκτησίας στο τέλος της δεκαετίας του 1920. Η β΄ στρώση συνιστά ενδιαφέρουσα απεικόνιση φυτικών θεμάτων που πλαισιώνονται με έλικες και καμπύλα σχήματα. Περισσότερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι οροφογραφίες. Στην ποικιλία των χρωμάτων κυριαρχεί σε κάθε οροφή ένας χρωματισμός που συνδέεται αρμονικά και χωρίς αντιθέσεις με τους επιμέρους χρωματισμούς. Η ελεύθερη απόδοση στις λεπτομέρειες του σχεδίου, οι έλικες, τα άνθη και οι καμπύλες δημιουργούν ένα αποτέλεσμα υψηλής αισθητικής.

Πηγή κειμένου: Ίδρυμα Εθνικού και Θρησκευτικού Προβληματισμού | ΥΑ ΥΠΠΕ/ΔΙΛΑΠ/Γ/618/36144/20-6-1980 – ΦΕΚ 609/Β/3-7-1980 | OpenHouse 2016

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s