ΠΑΛΑΙΟ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΚΟ ΜΟΥΣΕΙΟ (YENI CAMI)

Ιστορία του κτιρίου

Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1900 και τελείωσε το 1902. Χτίστηκε σε σχέδια του Vitaliano Poselli, του επίσημου αρχιτέκτονα της οθωμανικής αρχής στην Θεσσαλονίκη, για να αποτελέσει χώρο λατρείας για τους Ντονμέδες (εξισλαμισμένοι Εβραίοι) της πόλης. Ήταν το πρώτο τζαμί που χτίστηκε εκτός των τειχών της παλιάς πόλης και επιλέχθηκε να χτιστεί στην συγκεκριμένη περιοχή, καθώς εκεί έμενε ένα μεγάλο ποσοστό εύπορων ντονμέδων. Ήταν επίσης και το τελευταίο που χτίστηκε στην πόλη. Λειτούργησε ως τζαμί μόλις για 10 χρόνια καθώς ξέσπασαν οι Βαλκανικοί και οι ντονμέδες άφησαν την πόλη, εφόσον συμφωνήθηκε η ανταλλαγή πληθυσμών. Μεταξύ 1922 και 1925, φιλοξένησε πρόσφυγες από την καταστροφή της Σμύρνης. Το 1925 στέγασε το Αρχαιολογικό Μουσείο της πόλης μέχρι και το 1963. Πλέον χρησιμοποιείται από τον Δήμο Θεσσαλονίκης ως εκθεσιακός χώρος

Αρχιτεκτονική του κτιρίου

Ανήκει στον εκλεκτικισμό και είναι ένα μείγμα επιρροών και διαφορετικών στυλ, καθώς ενσωματώνει στοιχεία ισλαμικά (μιναρές, ισλαμική καλλιγραφία και διακοσμητικές απεικονίσεις του φυτικού βασιλείου), εβραϊκά (πολύ συχνό μοτίβο το αστέρι του Δαβίδ), ευρωπαϊκά (baroque οροφή και γοτθικά παράθυρα), βυζαντινά (κολώνες).

Το τέμενος προσανατολίζεται στην Μέκκα και αποτελείται από τρουλοσκέπαστη τετράγωνη αίθουσα κι ένα διώροφο προθάλαμο. Εντύπωση προκαλεί η διακόσμηση του τρούλου εσωτερικά, καθώς είναι πολύχρωμη και φέρει φυτικά μοτίβα.Στην πρόσοψη κυριαρχούν τα κατακόρυφα στοιχεία που τη χωρίζουν σε 3 ζώνες. Η μεσαία ζώνη που ορίζει την είσοδο φέρει σαν επιστέγασμα ένα είδος αετώματος τριγωνοειδούς μορφής, με έντονη φυτική διακόσμηση. Εκτός του κεντρικού άξονα εισόδου-αετώματος, υπάρχουν και οι άξονες των 2 ρολογιών οι οποίοι υπερτονίζονται από τις κυφώσεις, στοιχείο που συναντάμε και στις υπόλοιπες γωνίες του κτιρίου. Οι άλλες όψεις οργανώνονται σε 3 ζώνες με οριζόντιες διακοσμητικές ταινίες. Τα ανοίγματα είναι δίλοβα τοξωτά και συμμετρικά τοποθετημένα. |1| Έχει 2 εισόδους. Η κεντρική ήταν μόνο για τους άντρες ενώ οι γυναίκες εισέρχονταν από την πλαϊνή πόρτα

Φωτογραφίες: Χρύσα Φραγκούδη

|1| Ο αρχιτέκτονας Vitaliano Poselli.Τα έργα του, Θεσσαλονίκη – Β. Κολωνας-Λ.Παπαματθαιάκη, εκδόσεις Παρατηρητής

This slideshow requires JavaScript.

This slideshow requires JavaScript.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s